گياه خواری ( ۳ )

این نوشته مبتنی بر تجربیات و مطالعات محدود شخصی نویسنده می باشد و ممکن است در برخی موارد مبنای علمی نداشته باشد.

 

گیاه خواری - ۳

 

 چگونه شروع کنیم ؟

 

1- جنبه های روانی

 

پیش از هر چیز برای انجام هر کاری باید زمینه های روانی آن را در خود ایجاد و تقویت کرد.

 

عادت های ما در زندگی چون زنجیر های محکمی تن و روان  ما را اسیر خود کرده است وبرخی از این عادت ها ان قدر محکم و ریشه دار هستند که هرگز نمی توان به راحتی از آنها جدا شد.

 

برخی از این عادت ها بسیار برای سلامتی تن و روان ما زیان بار می باشند.

 

ثابت شده است که آلودگی به سیگار یک وابستگی روانی است و جنبه های جسمی بسیار کمی در وابستگی به سیگار دخیل هستند، به بیان روشن تر یک سیگاری فقط به سیگار کشیدن عادت دارد!

 

برای شما دست کشیدن از عادت گوشت خواری به عنوان فردی که یک عمر بیشترین لذت زندگی تان را با خوردن گوشت تجربه کرده اید، بهترین  خاطراتتان در تفریح و مسافرت با کباب خوردن همراه است و در کودکی بار ها با خواهر و برادرتان بر سر گوشت غذا دعوا کرده اید، بسیار مشکل خواهد بود.

 

همه ی اراده تان را جمع کنید.

 

سعی کنید مخصوصا در آغاز درگیر چالش های روانی اضافی نشوید، برای خودتان محیط آرامی را فراهم کنید.

 

به یاد داشته بشید که در آینده در موقعیت هایی قرار می گیرید و با افرادی روبرو می شوید که تداعی کننده ی تجربیات و لذت های گوشت خواری شما هستند.( به این مورد در بخش 2 – جنبه های اجتماعی خواهیم پرداخت.)

 

در نخستین گام گوشت خواری را از مغذتان حذف کنید.

 

به خود بباورانید که از گوشت متنفرید، گوشت را نه تنها از برنامه ی غذایی بلکه از همه ی بخش های ذهنتان حذف کنید.

 

به یاد داشته باشید برای رسیدن به یک نتیجه ی پایدار در دراز مدت نباید به خودتان فشار روانی یا جسمی بیاورید، خودتان را شکنجه ندهید.

 

همه ی تلاشتان این باشد که گیاه خواری برایتان با نهایت لذت همراه باشد، به تنوع و خوشمزگی غذایتان اهمیت ویژه بدهید.( به این مورد در بخش دیگری خواهیم پرداخت.)

با همه ی وجود باور کنید که از گوشت خواری بنا بر دلایل منطقی که دارید متنفرید و از گیاه خواری بنا بر همان دلایل لذت می برید، اگر چنین احساسی داشتید مطمئن باشید که موفق شده اید.

 

 

در جهان امروز بهداشت روانی حتی بیشتر از بهداشت جسمی اهمیت یافته است و مورد توجه است، مراقب حال روحی خود باشید.

 

کارتان را قدم به قدم انجام بدهید، حوصله داشته باشید و نا امید نشوید.به خودتان خیلی فشار نیاورید،  از خودتان فقط کمی بیشتر از توانتان انتظار داشته باشید.

 

ابتدا می توانید فقط خوردن گوشت قرمز را حذف کنید، بعد به تدریج خوردن سایر گوشت ها و اجزای بدن حیوانات را ترک کنید.

 

تاریخ شروع هر گام را حفظ کنید و از پیشرفت برنامه تان لذت ببرید.

 

مرتب به خودتان یاد آوری کنید که گیاه خواری به سلامتی شما کمک بزرگی می کند، بزودی آثار بسیار مثبت این امر را می بینید و این به شما روحیه بیشتری می دهد.

 

دلایلتان برای گیاه خواری را لیست کنید و مرتب در ذهنتان مرور کنید، شما به دلیل این که یک انسان مسوول هستید گیاه خواری می کنید، شما برای کمک به سلامتی  تان گیاه خواری می کنید، شما برای احترام به سایر موجودات زنده گیاه خواری می کنید، شما برای بازگشت به طبیعت تان گیاه خواری می کنید و ...

 

یاد آوری این نکته به خودتان که گیاه خواری روش زندگی نیاکانتان بوده است می تواند برای شما روحیه بخش باشد.

 

احساس کنید که مانند یکی از نیاکانتان در یک جنگل سر سبز رها از همه ی گرفتاری ها و وآلودگی های زندگی جدید که اطرافتان را نباشته است زندگی می کنید.

 

بخواهید و برای خواسته تان تلاش جدی کنید حتما و حتما موفق خواهید شد.

 

 

 

 

 

 

  
نویسنده : سیاوش هوشیار ; ساعت ۱۱:٤۱ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٧ خرداد ۱۳۸٥