اعلاميه جهانی برای حمايت حيوانات

برگرفته از تارنمای WSPA

برگردان فارسی:  سیاوش هوشیار

 

 

اعلامیه جهانی حمایت حیوانات

 

سن خوزه، کاستاریکا، 25 نوامبر 2005 – 4 آبان 84

هیات های نمایندگی چهار کشور برگزارکننده ی نشستی در کاستاریکا برای ارایه ی پیش نویس اعلامیه جهانی حمایت حیوانات جهت اتخاذ تصمیم در اجلاس عالی وزیران در سال 2006  توافق کردند.

هدف نهایی برای این اعلامیه تصویب در سازمان ملل متحد است. دولت کاستاریکا میزبانی نشست افتتاحیه ی هیات بررسی کننده  را با همکاری سازمان های جهانی حمایت از حیوانات شامل جامعه ی جهانی حمایت از حیوانات WSPA ، انجمن سلطنتی جلوگیری از بدرفتاری با حیوانات RSPCA ، انجمن مهربان بین المللی HSIT و دلسوزی در جهان کشاورزی CIWF .

 

چرا یک اعلامیه ی جهانی برای حمایت حیوانات ؟

هدف از اعلامیه جهانی برای حمایت حیوانات دست یابی به بازشناسی کلی حیوانات به عنوان موجوداتی حساس، قادر به احساس درد و عذاب و امرحمایت از حیوانات به عنوان نمودی مهم از توسعه ی اجتماعی ملت های جهان است.

 

سرلشگر پیتر دیویس مدیر کل ما گفت: " ما خشنودیم که دولت ها اهمیت ارتقای سطح حمایت از حیوانات را تشخیص داده اند و برای موفقیت این بیانیه خود را متعهد نموده اند.  ما مصریم که دولت های جهان از این ابتکار حمایت کنند و کمک کنند که بی رحمی نسبت به حیوانات به چیزی مربوط به گذشته تبدیل شود."

 

هیات های نمایندگی دولت ها

مذاکره ی  نمایندگانی از آمریکا، آسیا، اروپا و آفریقا پیگیری کنفرانس حمایت از حیوانات مانیل است که 2 سال پیش برگزار شد، جایی که 22 هیات نمایندگی از 20 کشور ( فعالیت  ایالات متحده به عنوان ناظر بود)  با اصول بنیادی اعلامیه جهانی برای حمایت از حیوانات موافقت نمودند.

©همه ی حقوق این نوشته متعلق است به " وبلاگ تلاش برای حمایت از حیوانات مشهد"

 

 


 

پروژه ی نکبت بار آزادراه شمال را متوقف کنيد

 

میل سیری ناپذیر انسان ها به ثروت اندوزی هنگامی که با بی تعهدی و بی اخلاقی همراه می شود و هنگامی که دستان خبیثی در کار وارد می شوند اتفاقات وحشتناکی می افتد که تبعات آن گربانگیر نسل های بشر می شود.

 

تخریب منابع طبیعی به عنوان اساسی ترین منابع جهان و زیستگاه حیوانات و گیاهات جنایتی نابخشودنی و کاری رذیلانه و خیانت به نسل های آینده است.

 

متاسفانه از چند سال پیش با تصمیم بی خردانه ی و غیر مسوولانه ی  دولت انجام پروژه ی نکبت بار آزادراه شمال آغاز شد، اساس این پروژه واگذاری ملیون ها متر مربع از اراضی بکر جنگل های البرز به بنیاد مستضعفان به عنوان بهای اجرای این پروژه بود.

 

توقف کامل و بازسازی خسارات ایجاد شده بر اثر اجرای این پروژه خواست نهایی و جدی همه ی دوستداران محیط زیست و همه ی انسان های فهیم و مسوول است.

 

من دولتمردان و مجریان این پروژه را به اندیشه فرا می خوانم، این کار شما خیانت به نسل های بشر و جهان هستی است. شما در واقع به فرزندان خود خیانت می کنید.

 

آنانی که دست به چنین کارهای کثیفی برای ثروت اندوزی می زنند برایشان زیاد مشکل نیست که از راه های ناثواب بسیار دیگری که برای ثروت اندوزی موجود است جیب هایشان را پر کنند، پس خواهش می کنم برای خدا هم که شده دست از سر جنگل ها بردارید، ...

 

ای نفرین بر شما ...

 

 

 

 

در این جا خبری در همین زمینه را که برگرفته از سایت خبرگزاری میراث است را می خوانید:

 

 

نقشه آزادراه تهران-‌شمال تغيير كرد
براي حفظ گونه‌هاي گياهي و حفظ زيستگاه جانوران نقشه آزادراه تهران-‌شمال تغيير كرد.
.

‌ميراث خبر
«براي حفظ گونه‌هاي گياهي و جلوگيري از تخريب زيستگاه جانوران، شهرك‌هايي كه در نقشه قبلي بود حذف شده است. تنها در مسير جنوبي كه در تهران است؛ اقامتگاه،‌ كمپينگ، پمپ بنزين و سايت خدماتي احداث مي‌شود.» مهندس «حسن پيراسته» مدير كل محيط‌زيست استان تهران با اعلام اين خبر روند پيشروي آزادراه تهران-‌شمال را مغاير با ارزيابي‌هاي زيست‌محيطي دانست. بنا به همين دلايل و بر اساس مصوبه جديد نقشه آزادراه تهران-‌شمال به دليل ارزيابي‌هاي زيست‌محيطي دچارتغيير شد.
آزاد راه تهران ـ شمال با 121کيلومتر طول مدت مسافرت به شمال را به حدود يک ساعت و بيست دقيقه کاهش مي‏دهد و به يکي از پرمسافرترين محورهاي شمال کشور تبديل شده و بر اساس برآوردها سالانه بين 4 تا 6 ميليون نفر از اين محور استفاده خواهند کرد.
آزاد راه تهران ـ شمال يک پروژه ملى است، ولي انبوهى از نگرانى‌ها ‌و دغدغه‌هاي ‌زيست محيطى براى حفاظت از ارزشهاى البرز مرکزى و جنگل‌هاى بکر اين منطقه وجود دارد.
از نظر کارشناسان محيط زيست، پروژه آزاد راه تهران - شمال يکي ازمهمترين وقايع زيست محيطى ايران است. زيرا در اين پروژه علاوه بر تخريب بخشي از منابع طبيعي و زيستگاه‌هاي بکر منطقه، شهرهاى شمالى کشور نيز پس از بهره‌بردارى آزاد راه به دليل هجوم جمعيت و دسترسي آسان با مشکلات عديده زيست محيطي مواجه مي‏شوند.  عبور اين بزرگراه از جنگل‌هاى هيرکانى ـ باقيمانده از عصر يخبندان ـ که جزو نادرترين سرمايه‌هاى زيست محيطى جهان محسوب مى‌شود به دغدغه عمومى به‌ويژه دوستداران طبيعت تبديل شده است.
بنياد مستضعفان و جانبازان مجري ساخت آزاد راه پيشنهاد کرده در قبال واگذارى 6000 هکتار زمين طى برنامه‌اى هفت‌ساله آزاد راه تهران شمال را بسازد و بر همين اساس با موافقت دولت قراردادى 22 ساله، 5 سال براى اجرا و 17 سال براى بهره بردارى بين وزارت راه و ترابرى و بنياد مستضعفان و جانبازان منعقد شد.
عمليات احداث آزادراه تهران-‌شمال از سال 1374 آغاز شده كه مسير تهران به كلاردشت را كوتاه مي‌كند، ولي هنوز پايان نگرفته و تاكنون تشكل‌هاي زيست‌محيطي به روند اين پروژه اعتراض‌هاي زيادي داشته‌اند. هيأت وزيران درتاريخ 21 مهر سال 75 مقرر كرد 5/62 ميليون متر مربع از اراضى ملى محدوده آزادراه را به بنياد واگذار كند.

خداكرم جلالي رييس سازمان جنگل‌ها اين مصوبه را با لايحه قانونى واگذارى و احياى اراضى در جمهورى اسلامى مصوب شوراى انقلاب در تعارض مي‌داند: «بررسى‌هاي ‌سازمان بازرسي نيز نشان داده که مقاديرى از اين اراضى که در اختيار پيمانکار قرار گرفته به اشخاص ثالث واگذار و اين افراد نيز با تغيير کاربرى اراضى جنگلى را به تأسيسات صنعتى و شهرک‌هاى مسکونى تبديل کرده‌اند.اين در حالي بود که بر اساس توافقات اوليه هر گونه ساخت و ساز در حريم بزرگراه ممنوع اعلام شده بود. براي حفظ گونه‌هاي گياهي و جلوگيري از تخريب زيستگاه جانوران شهرك‌هايي كه در نقشه قبلي بود حذف شده است. تنها در مسير جنوبي كه در تهران است؛ اقامتگاه،‌ كمپينگ، پمپ بنزين و سايت خدماتي احداث مي‌شود.

پس از آن، دولت وقت نيز ديگر در قبال اعتبارات پروژه آزاد راه تهران ـ شمال ازمحل اراضى ملى، زمينى واگذارنکرده و هزينه اجرايي پروژه قرار شد از محل وام‌ها ‌و اعتبارات خارجي تامين شود.»
از سوي ديگر کارشناسان معتقدند؛ به منظور کاهش و تعديل خسارات ناشي از ساخت آزاد راه نبايد اراضى حاشيه مسير به ويژه در حوالي مرزان آباد و... تغييرکاربرى داده و به شهرک هاى مسکونى تبديل شود. بر اساس استاندارد‌هاي جهاني تا يک کيلومتر از اراضى حاشيه بزرگراه به عنوان منطقه استحفاظى تلقى و براى حفظ کاربرى اراضى آن قانون وضع شود.
اين پروژه به رغم توقف با 5 درصد پيشرفت کاري و روندي كند، اثرات مخربي بر محيط‌زيست گذاشته است.

جلالي با دلخوري از تخريب اراضي ملي مي‌گويد:« براساس مصوبه دولت در سال گذشته براي تامين اعتبار مورد نياز ساخت آزادراه تهران- شمال يک هزار و100 هکتار جنگل بکر در منطقه کلاردشت به شرکت سازنده اين آزادراه واگذار شده است. شرکت سازنده آزادراه تهران- شمال با انجام ساخت و ساز و فروش ا جنگلى را به تأسيسات صنعتى و شهرک‌هاى مسکونى تبديل کرده‌اند.اين در حالي بود که بر اساس توافقات اوليه هر گونه ساخت و ساز در حريم بزرگراه ممنوع اعلام شده بود. ين عرصه‌ها ‌خسارت زيادي به جنگل‌هاي ‌اين منطقه وارد کرده است.»
پيراسته اجراي پروژه در منطقه شهرستانك را فاقد مصالح زيست‌محيطي مي‌داند: «محيط‌زيست به پيمانكاران اخطاريه داده است و با توجه به همكاري‌هاي اخير قوه قضاييه در اين قبيل موارد اميدواريم، اخطار را جدي تلقي كنند. درباره پيشروي آزادراه نيز بايد بگويم؛ اين مسير از چند كيلومتر تونل و 7 كيلومتر پل تشكيل شده كه به رعايت مصالح زيست‌محيطي كمك مي‌كند.»

  
نویسنده : سیاوش هوشیار ; ساعت ۱٢:۱٢ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٤ آذر ۱۳۸٤