گياه خواری و استدلالات گونه گرايانه

گیاه خواری به دلایل مختلفی از سوی افراد برگزیده می شود و یا گاهی اوقات به همین دلایل مورد حمله و انتقاد قرار می گیرد.

دیده می شود که موافقان و مخالفان گیاه خواری به اسنادی در زمینه روش های تغذیه انسان نخستین اشاره می کنند.

تحلیل شکل و نوع دندان های انسان نخستین و ... از استنادات رایج در چنین مباحثاتی است.

 باید دید چنین استناداتی تا چه حد می توانند قابل قبول باشند.

 اگر استناد موافقان را بپذیریم که چون انسان های نخستین گیاه خوار بوده اند بنا براین همه مردم باید گیاه خوار باشند و یا برعکس  اگر گیاه خوار نبوده اند دیگر کسی نباید گیاه خوار باشد ، تکلیف در همین جا مشخص می شود و باید نظر باستان شناسان را حکم قطعی در این باب دانست !

 به این ترتیب پس می توان چنین استدلال هایی هم کرد : چون  انسان های نخستین برهنه بوده اند ، پس ما هم باید برهنه باشیم؟! چون انسان های نخستین در غار زندگی می کرده اند ، پس ما هم باید برویم در غار زندگی کنیم؟! چون انسان های نخستین به طور غریزی مهاجم بوده اند ، پس ما هم باید طبق غریزه مان مهاجم باشیم؟!

 می بینید که چنین استدلال هایی گمراه کننده و بی اساس هستند ، گونه انسان در عمق تاریخ بر اساس غریزه اش مانند همه حیوانات دیگر زیست می کرده است ، امروز نه دلیلی وجود دارد و نه قابل قبول است که ما از انسان انتظار داشته باشیم بر اساس غریزه اش زندگی کند.

 انسان امروز باید بکوشد فرا تر از گونه اش و دور تر از غرایزش بر اساس قدرت بزرگی که در اختیار دارد و او را مالک و حاکم زمین و موجوداتش کرده است و بر اساس مسوولیت هایش زندگی کند. این قدرت بزرگ عقل است که دانش از دل آن به دست انسان رسیده است ، قدرت بزرگی که اگر همراه اخلاق و مسوولانه به کار گرفته نشود فاجعه بزرگ تری از آن چه تا کنون پدید آمده است را پدید خواهد آورد.

 این امر پذیرفتنی است که انسان به طور طبیعی هر چیزی که گیرش می امده می خورده است، در جایی می خواندم که تغذیه انسان نخستین را مارمولک و ... ذکر کرده بود حالا چه کسی می داند که تا به حال انسانی مثلا قورباغه هم نخورده باشد!

 انسان در طول تاریخ با تکیه بر خرد خود به جستجوی روش های ساده تری برای تهیه غذا پرداخت  و به کشاورزی و دامپروری روی آورد.

 همواره تاریخ تا همین امروز گرسنگی یکی از معضلات جدی تاریخ بشر بوده است و کشمکش بر سر منابع غذایی بین ملت های گونانگون تا سر سفره خانواده ها وجود داشته است.

 یک اصل ثابت در علم اقتصاد بیان می کند چیزی که کمیاب تر باشد ارزشمند تر است و طبیعتا تمایل برای تصاحب کالاهای ارزشمند تر بیشتر است ، بر اساس تعاریف جامعه شناسی همین تمایل برای کسب کالای ارزشمند به تدریج تبدیل به یک ارزش در میان مردم می شود و در نهایت امور ارزشی در فرهنگ مردم جای می گیرد.

 در میان منابع غذایی موجود ، منابع حیوانی به سبب این که نسبت به غذاهای گیاهی سخت تر به دست می آمد و سخت تر قابل نگهداری بودند طبیعتا ارزشمند تر بودند. اغنیا در همیشه تاریخ کباب می خورده اند و لباس هایی از پوست حیوانات می پوشیده اند ، نان جو و سبوس گندم با وجود ارزش غذایی فوق العاده غذای بردگان و بیچارگانی بوده که لباسشان از کرباس و کتان بوده است.

                                                               

 در دوران گذشته هنوز علم تغذیه پدید نیامده بوده است که تشخیصی در ارزش غذایی گوشت داده بشود، گوشت خواری تنها به عنوان یک ارزش و برای اثبات نوعی برتری اقتصادی از سوی طبقات فرادست جامعه انجام می شده است و تهی دستان که اتفاقا کارگران و کشاورزان و سربازان که بدنه اصلی و فعال جامعه بوده اند اجبارا عملا گیاه خوار بوده اند!

 به تدریج مخصوصا در قرن گذشته با از میان رفتن تفاوت های طبقاتی و مخصوصا شکل گرفتن طبقه متوسط در جوامع شهری همه مردم می خواستند این ارزش برتر را در رژیم غذایی شان به کار بگیرند و نخوردن گوشت را مساوی بدبختی و گرسنگی می دانستند ( چنان که هنوز هم بیشتر مردم می دانند )

 این تحول اجتماعی که تقاضای بالای گوشت را به دنبال داشت زمینه هایی را ایجاد کرد که بخش اقتصادی جامعه که به طور طبیعی به دنبال کسب سود بیشتر است بازار مناسبی را برای تجارتی جدید یافت ، همه اینها منجر به تولید صنعتی حیوانات برای تامین نیاز بازار گوشت و فرآورده های حیوانی در شهر ها شد.

                                                                      

 تولید کنندگان گوشت و فرآورده های حیوانی که نمی خواستند بازار بزرگ و پر سودشان را از دست بدهند بلافاصله دست به کار تقویت زمینه های فرهنگی گوشت خواری در جوامع شدند. تبلیغات سرسام اوری برای تشویق مردم به گوشت خواری به راه افتاد.

 محصولات گوشتی متنوعی منطبق با ذائقه مردمان مختلف تهیه شد ، خوردن همبر گر و استیک و سوسیس به عنوان بخشی از فرهنگ مردم آمریکا به مردم جهان معرفی شد و همین کافی بود تا مردم جهان در سال های پس از جنگ جهانی دوم خوردن این غذا ها را به راحتی بپذیرند و امروز شما می توانید در هر ده کوره ای در دور افتاده ترین روستا های ایران هم سوسیس بخورید !

                                    

 سقوط اخلاقی انسان و سو استفاده از دانش بشری در همین جا جلوه کریه خود را بیشتر نشان داد ، متخصصان ژنتیک و دامپروری انواع سودآورتری از حیوانات را به وجود آوردند ، مهندسان وسایل جدیدی را برای سودجویی و پرورش بیشتر حیوانات ساختند و تولید حیوانات را مکانیزه کردند ، متخصصان تغذیه عامل تبلیغات مصرف گوشت شدند و مردم را به خوردن گوشت و فرآرده های حیوانی بیشتر و بیشتر تشویق کردند .

 می توان گفت انسان برای جبران حس حقارت تاریخی خود در گردابی گرفتار آمده است که پیامد های مخرب ان دامنگیر انسان ها ، حیوانات و کره زمین است. 

---------------------------------------------------

تصاویر زیر صحنه هایی از کشتار سگ وگربه در کشور های جنوب شرقی آسیا برای مصرف در رستوران ها را نشان می دهد.

خیلی بد وناراحت کننده است ؟

تا به حال چند بار مادرتان در منزل کله و پاچه گوسفند را به همین شیوه پاک کرده است ؟( به قول مشهدی ها گز داده است)

آهان سگ و گربه با گاو و گوسفند فرق می کنند ؟! آخه اونا گاون و چیزی نمی فهمن!

ما که آدمیم و می فهمیم!

به هر حال یک متن اعتراضی در این آدرس هست که می تونین برین امضا کنین.

  
نویسنده : سیاوش هوشیار ; ساعت ٦:۳۱ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢٥ بهمن ۱۳۸٥

فتوای آیت الله خامنه ای در مورد گياه خواری و شکار

وبلاگ تلاش برای حیوانات مشهد همواره به مستند سازی اهداف و برنامه های خود توجه ویژه ای داشته است.

به این منظور منابع علمی ، نظر صاحب نظران و خبرگان و سایر تشکل ها و فعالان مورد توجه قرار گرفته است.

در همین زمینه توجه به منابع دینی با توجه به رویکردهای دینی در جامعه ایران و حاکمیت حکومت اسلامی از نظر دور نبوده است.

به همین منظور استفتائاتی ( درخواست فتوا و اظهار نظر دینی ) از دفتر آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی انجام شده است که در زیر می خوانید :

متن استفتا:  تاریخ  ارسال 17/11/1385

نظر جنابعالی در مورد افرادی که برای حفظ سلامتی خودشان و محیط زیست رژیم گیاه خواری در پیش می گیرند چیست ؟

سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

بسمه تعالی

فی نفسه مانع ندارد.

موفق و موید باشید.

متن اسفتا:  تاریخ ارسال 4/5/1385

با سلام

احتراما می خواستم نظر جنابعالی را در مورد زیر جویا شوم.

     شکار حیوانات به منظور تفریح ( چه بی مجوز قانونی و چه با مجوزهایی که معمولا دربرابر پرداخت پول صادر می شود. )

با تشکر

سیاوش هوشیار

وبلاگ تلاش برای حیوانات مشهد

پاسخ:

سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

بسمه تعالی

صید لهوی* حرام است ( چه برای آن قانونا مجوز صادر شده باشد یا نه ) اما اصل صید اگر برای تامین نیاز اگر خلاف مقررات نباشد جایز است.

( * لهو یعنی کار بیهوده و در این جا منظور شکار برای تفریح و خوشگذرانی است .)

در مورد اول ایشان به صراحت بی اشکال بودن گیاه خواری را از نظر دین اعلام می کنند، در ادبیات فقهی چنین تعبیری بیان گر بدون اشکال بودن به طور کامل است. در صورتی که کمی هم در این کار ایراد دینی وجود داشت با عبارت های دیگری بیان می شد و جنبه احتیاط در آن لحاظ می شد.

در مورد دوم نظر ایشان برای خود من بسیار جالب و شگفتی آفرین بود، ایشان در این جا به صراحت حرام بودن شکار بیهوده برای سرگرمی را حتی با مجوز قانونی اعلام کرده اند! یعنی بنا براین حکم کار دولت در صدور مجوز  برای شکار تفریحی هم حرام و خلاف است و بنا بر همین فتوا می توان دولت را مورد تعقیب قرار داد و محکوم کرد!

بیان حکم حرمت کاری به این صراحت ناشی از یک نگاه کاملا منفی اسلام به ان است ارتکاب آن (شکار) با هر توجیهی برای تفریح ، ورزش و ... مانند اعمال حرام است.

به هر حال کسب نظر آیت الله خامنه ای علاوه بر جنبه دینی با توجه به موقعیت سیاسی ایشان به عنوان عالی ترین مقام حکومت جمهوری اسلامی می تواند در برنامه ریزی راهبردی تشکل های زیست محیطی بسیار موثر باشد.

این وبلاگ خواهد کوشید در آینده این روند را در کسب نظر مراجع دینی ادامه دهد و نتایج ان را به نظر دوستان خواهد رساند.

  
نویسنده : سیاوش هوشیار ; ساعت ۸:۱٢ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٢ بهمن ۱۳۸٥

گياه خواری و حمايت از حيوانات

به طور كلی می توان گفت اساس گیاه خواری بر سه چیز قرار دارد : حفاظت از 1- سلامتی 2- محیط زیست و 3- حیوانات

تصور حامی حیواناتی كه گوشتخوار است به نظر خنده دار می آید!

متاسفانه همین نگاه سطحی باعث شده است تا مقوله حمایت از حیوانات مانند سایر امور در كشور ما ابتر و آشفته بماند.

متاسفانه تشكل های حامی حیوانات به جمع های دوستانه تبدیل و حمایت از حیوانات ، به حیوان بازی و نگهداری از حیوانات خانگی محدود می شود.

امروز مهم ترین دغذغه جهانی حامیان حیوانات مبارزه با تولید صنعتی حیوانات است

البته بنده رویكرد های مذهبی گونه و ارتدوكس كه گاهی در همین تالار از سوی برخی دوستان مطرح می شود را شخصا نمی پسندم.

باید پذیرفت كه تولید صنعتی لبنیات و تخم مرغ تنها و تنها به قیمت زجر و ستم فراوان به حیوانات و برای ارضای حس شكم چرانی موجود خودخواهی به نام انسان ممكن است.

دوستی وظیفه انجمن حمایت از حیوانات را تنها حمایت از موجودات مهره دار دانسته بودند، به نظر من یكی انسان مسوول و شریف نه تنها در مورد حیوانات مهره دارو بی مهره بلكه حتی در برابر یك گیاه كوچك و یا یك تكه سنگ نیز به عنوان بخشی از محیط زیستش نمی تواند بی تفاوت باشد.

  
نویسنده : سیاوش هوشیار ; ساعت ٥:۳۸ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸٥

شهرداری و حيوانات

پیروزی شکوهمند و غرور آفرین تیم فوتبال ابومسلم خراسان برابر پرسپولیس بر خراسانی های سراسر جهان مبارک باد

می توان گفت شهرداری ها به دو دلیل کلی با حیوانات در تعارض قرار دارند:

1-     بنا بر شرح وظایف قانونی شهرداری ها موظف به مبارزه با حیوانات شهری هستند.

2-     به دلیل گسترش شهر ها در زیستگاه طبیعی حیوانات عملا شهرداری ها در تقابل و رقابت با حیوانات قرار دارند.

به طور طبیعی گروه های حامی حیوانات نمی توانند رابطه حسنه ای با شهرداری ها به عنوان یکی از دشمنان اصلی حیوانات داشته باشند.

 

با این حال شاهد هستیم شهرداری ها با زیرکی و با سو استفاده از از روابط حاکم بر تشکل های زیست محیطی و نقطه ضعف های آنان همواره می کوشند تا این تشکل ها را مهار ساخته و حتی به بهای ناچیزی آن ها را با خود همسو و ابزار دست خود سازند.

در همین زمینه شهرداری مشهد روابط بسیار نزدیک و حسنه ای با شعبه مشهد انجمن حمایت از حیوانات دارد به نحوی که جلسات این شعبه در یکی از ساختمان های مربوط به شهرداری مشهد برپا می شود.

شهرداری مشهد مستثنی از سایر شهرداری ها نیست و نقاط سیاه برجسته ای در تعدی به حقوق حیوانات در کار نامه خود دارد.

پروژه سگ کشی در مشهد و همچنین نمایشگاه مار ها در پارک کوهسنگی از مواردی بوده است که نگرانی جدی مردم مشهد و حامیان حیوانات را بر انگیخته است.

اخیرا شهرداری مشهد در یک زمین خالی واقع در میدان حر در خیابان پیروزی محلی را تحت عنوان " جایگاه عرضه دام زنده" در اختیار گوسفند فروشان و قصابان قرار داده است.

 

          

متاسفانه این محل فاقد هرگونه امکاناتی است و گوسفندان به روش نا مناسبی توزین و حمل می شوند.

 

 

البته وجود چنین مکان هایی در سطح شهر از آن جهت می تواند خوب باشد که مردم ببینند چه چیزی را می خورند، غذاهای ظاهرا خوشمزه و واقعا مضری که به بهای کشتار حیوانات و از دست دادن سلامتی خودشان می خورند، لذت کور و بی محتوایی که برای خودشان و محیط زیستشان به جز ضرر چیزی ندارد.

 

 

وب سایت Happy Cow که در بالای آن با عنوان راهنمای فروشگاه ها و رستوران های گیاه خواری معرفی شده است. حاوی اطلاعات جالبی برای گیاه خواران است.

در این وب سایت سه رستوران و یک فروشگاه گیاه خواری در تهران هم معرفی شده اند، امیدوارم بزودی شاهد گشایش رستوران ها و فروشگاه های سالم و گیاه خواری در مشهد و سایر نقاط کشور باشیم.

به یاد داشته باشید که با خرید و مراجعه به این قبیل اماکن از اهداف و برنامه های جهانی حمایت از حیوانات و گیاه خواری حمایت کرده ایم.

جاهایی که در این وب سایت معرفی شده اند به این شرحند:

1-     رستوران گوویندا

خیابان پاسداران ( اختیاریه شمالی ) – بهستان نهم

تلفن:     67 67 255 – 21 – 98+

2-     رستوران خانه هنرمندان ایران

خیابان فرصت ( خیابان طالقانی )

تلفن:    62 04 831 – 21 – 98+

3- رستوران طعم بی نظیر (Matchless taste      )

میدان تجریش ( اولین قطعه خیابان جعفر آباد )

تلفن:   0278 272 – 21 – 98+

3-     فروشگاه غذای سالم گوویندا

پاسداران ( اختیاریه شمالی ، خیابان دولت )

تلفن:    4621 258 – 21 98+

در توضیح وب سایت این طور آمده است: فروشگاهی مفید برای گیاه خواران لبنی ، هر چه شما بخواهید موجود است!

  
نویسنده : سیاوش هوشیار ; ساعت ۳:٢٠ ‎ق.ظ روز شنبه ٧ بهمن ۱۳۸٥

بیانیه در محکومیت سانسور وبلاگ و توضيح دلايل احتمالی آن و ...

بیانیه در محکومیت سانسور

 وبلاگ تلاش برای حیوانات مشهد

و توضیح دلیل احتمالی آن

متاسفانه در روز های گذشته وبلاگ تلاش برای حیوانات مشهد از سوی دولت ایران سانسور شد و دسترسی به آن  از طریق اتصال اینترنت مخابرات برای کاربران داخل کشور غیر ممکن گردیده است.

وبلاگ تلاش برای حیوانات مشهد که با محتوای حمایت از حیوانات و حفظ محیط زیست و گیاه خواری نوشته می شود توانسته است در مدت بیش از یک سال فعالیت خود مخاطبان خوبی پیدا کند.

عمل نفرت انگیز سانسور و تحدید آزادی بیان در این دوران به هیچ وجه و با هیچ بهانه ای نمی تواند توجیه شود و پذیرفتنی نیست.

دولت ایران در حال حاضر به بهانه منع فعالیت سایت های غیر اخلاقی و مخالفان سیاسی به روش های غیر اصولی و بی محابا به سانسور فله ای سایت های اینترنتی دست می زند که این امر در هفته گذشته به سوال نمایندگان مجلس ایران از وزیر ارتباطات نیز منجر گردید.

استفاده از همین روش ها منجر به سانسور وبلاگ تلاش برای حیوانات مشهد گردید که دارای محتوایی کاملا غیر سیاسی و تخصصی است.

دلیل سانسور شدن وبلاگ تلاش برای حیوانات مشهد تنها می تواند قرار دادن چند کلمه به رنگ زمینه در قالب وبلاگ باشد که تنها به منظور ایجاد ترافیک و بالا بردن رتبه در موتور های جستجو گر انجام شده بود.

به این منظور چند کلمه مانند "سکس" "عکس" و "فیلم" که در موتورها زیاد جستجو می شوند در قالب وبلاگ همرنگ با زمینه ( یعنی طوی که به هیچ وجه برای بازدید کننده قابل مشاهده نبودند ) قرار داده شده بود.

این اقدام تنها به منظور ایجاد ترافیک و بالا بردن رتبه در موتور های جستجو گر انجام شده بود و هیچ بار منفی اخلاقی در محتوای وبلاگ ایجاد نمی کرد، با این حال مسوولیت این عمل از سوی این وبلاگ کاملا پذیرفته می شود و در اینجا صریحا بیان می شود و نویسنده وبلاگ حاضر است در هر دادگاه صالحی در این مورد پاسخگو باشد.

با این حال به سبب استفاده دولت ایران از روش جستجو کلید واژه ها و بدون توجه به محتوای سایت به محض برخورد با کلماتی که نسبت به آن حساسیت وجود دارد به سانسور سایت اقدام می کنند که نتیجه آن بروز چنین اشکالاتی می شود.

به هر حال وبلاگ تلاش برای حیوانات مشهد دولت ایران را مسوول مستقیم تحدید حق قانونی آزادی بیان خود مصرح در قانون اساسی ایران می داند و جدا خواستار رفع فوری محدودیت ایجاد شده است.

وبلاگ تلاش برای حیوانات ایران در عین حال کلید وازه های مذکور را از قالب وبلاگ حذف نموده است.

همچنین به این وسیله از کلیه دوستان، بازدید کنندگان، دوستان انجمن حمایت از حیوانات ایران، وبلاگ های زیست محیطی و ... درخواست می کنم به هر نحو ممکن برای رفع این محدودیت همکاری و همفکری بنمایند.

لازم به ذکر است در حال حاضر دسترسی به وبلاگ تلاش برای حیوانات مشهد از طریق اتصال اینترنت برخی سرور ها که از خطوط غیر رسمی استفاده می کنند ممکن است.

  
نویسنده : سیاوش هوشیار ; ساعت ۱:٤۱ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۸٥